Hitra opplevde en revolusjon på samferdselsområdet etter sammenslåinga av de fire kommunene i 1964. Fosen Trafikklag sine rutebåter hadde i mange år gått trofast mellom Trondheim og mange anløpssteder rundt Hitra. Det samme hadde Mørebåtene gjort i en årrekke. Passasjerer, varer av alle slag, redskap og alle hjelpemidler som måtte til i jordbruk og fiske ble sendt med rutebåtene. Fisk ble fraktet til byen, likeså levende dyr som skulle til slaktehuset. Båtene hadde sine faste anløpssteder, det var mange steder ikke bygd vei og varene måtte komme sjøveien. Melk som ble produsert på gårdene på Hitra, ble transportert i spann med båt eller melkebil til kaiene der fraktebåter brakte melkespannene til meieriene på Ørland eller i Hemne. I øyområdene i Kvenvær gikk m/s ”Ansnes” i rute med passasjerer og varer helt fram til 1984.
Det er festdag på Sandstad, mars 1964. Masse mennesker, busser og biler og det er flagg som vaier. Det er åpningsdag for det nye fergesambandet mellom Sandstad og Storoddan i Hemne. Den nye "Hitraferja" ligger flaggprydet i fergeleiet. Aunøya i bakgrunnen til høyre. (Foto Sten Strøm. Bildets eier Bjørn Strøm)